حق بر توسعه دارای ابعاد ملی و بینالمللی بوده و برخورداری انسانها از همه حقوق بشر هدفی است که از طریق فرایند توسعه دنبال میشود. این هدف برجسته، حق توسعه را از دیگر مصادیق حقوق بشر متمایز میکند و همه عناصر ملی و بینالمللی را مکلف حق قرار میدهد. در این مقاله، بر روشها و ابزار اجرای حق توسعه، شناخت موانع اجرایی حق توسعه و رفع آنها تمرکز یافته است. شناسایی و به کارگیری شاخصهای مناسب به روشن شدن بیشتر محتوای حق توسعه و تسهیل اجرای آن کمک خواهدکرد. تلاش برای تبدیل مفاهیم انتزاعی اعلامیه حق بر توسعه به سطحی از اجرا نیاز به فهم عمیق از این موضوع دارد. این دولتها هستند که با سیاست گذاریهای قابل پیش بینی، از طریق فرایندی شفاف، نیروی اجرایی مسئول و جامعه مدنی قوی تلاشها و اقدامات لازم را در راستای اجرای حق بر توسعه به عمل میآورند. در این نوشتار، این موضوع که چگونه حکمرانی مطلوب با ساز وکار تعاملی میتواند زمینههای دستیابی به حق بر توسعه و اهداف توسعه هزاره را فراهم کند، مورد ارزیابی قرار میگیرد. همچنین تأثیر شاخصهای حکمرانی مطلوب در رابطه با رفع موانع اجرایی حق بر توسعه بررسی میشود.
حبیب زاده, توکل, & سیفی, حافظه. (1401). تأثیر حکمرانی مطلوب بر اجرایی شدن حق بر توسعه با تأکید بر بعد ملی. فصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی, 18(62), 11-38.
MLA
توکل حبیب زاده; حافظه سیفی. "تأثیر حکمرانی مطلوب بر اجرایی شدن حق بر توسعه با تأکید بر بعد ملی". فصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی, 18, 62, 1401, 11-38.
HARVARD
حبیب زاده, توکل, سیفی, حافظه. (1401). 'تأثیر حکمرانی مطلوب بر اجرایی شدن حق بر توسعه با تأکید بر بعد ملی', فصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی, 18(62), pp. 11-38.
VANCOUVER
حبیب زاده, توکل, سیفی, حافظه. تأثیر حکمرانی مطلوب بر اجرایی شدن حق بر توسعه با تأکید بر بعد ملی. فصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی, 1401; 18(62): 11-38.