اطلاعات محرمانه تجاری در فقه و حقوق ایران

نویسندگان

1 دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری

2 استاد دانشگاه

چکیده

در عصر فناوری اطلاعات و قابلیت دست‌یابی سریع به اطلاعات، حمایت از اطلاعات سرّی تجاری اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته است. با این حال، به مفهوم اطلاعات مزبور و ضمانت اجراهای حقوقی برای حمایت همه‌جانبه از آن در قالب قانونی ویژه در حقوق کشورمان توجه نشده است. این معضل به بروز مشکلات حقوقی در مقام دادرسی با ادعای نقض حریم اطلاعات مزبور و درخواست حمایت قانونی از آنها، منجر شده است. در نتیجه، بسیاری قربانیِ فقدان مقررات کافی در رابطه با اطلاعات سری تجاری و زیان‌‌های هنگفت ناشی از آن می‌شوند. ترسیم قواعد حمایتی در چارچوب تقویت مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی در این حوزه، به امنیت تجاری و رشد سرمایه‌گذاری در کشور منجر خواهد شد. بنابراین، بررسی وجوه مبنایی ـ حمایتی اطلاعات مزبور در فقه و حقوق ایران، پذیرش این نهاد در قالب تصویب قانونی جامع و مانع را سرعت می‌بخشید. در پژوهش حاضر، به وضعیت اطلاعات سری تجاری در قوانین و مقررات کنونی و خلأهای ناشی از آن اشاره خواهد شد. در نهایت، به تدقیق در مسئولیت قراردادی و سپس مسئولیت غیرقرادادی نقض حریم اطلاعات فوق‌‌الذکر در سه حوزه مسئولیت مبتنی بر تقصیر، عینی و مطلق‌ پرداخته خواهد شد. روش حاکم بر پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است.

کلیدواژه‌ها


 Boni, William C. (2002), “Keep the Digital Jewels in the Vault”, Security management, Vol. 46, I 5.
 Holligan, Mark R and Richard F. Weyand, “The Evaluation of Secret Business Information assets”, aa www.Thesto.com.
 Kamper man, Anselm S (1997), TRIPS explanation، The Protection Of Intellectual and Industrial Creativity, England: Oxford university press.
 Milgrim, Roger M. (2006), “Commission Proposed Capital punishment by Definition for Secret Business information, A uniquely IP Right”, journal patent and trademark office and society, Vol. 88.
 Simon and Jones. (2005), “Crimes and Criminals, How to Avoid Being Victim or Perpetrator the Computer and Internet”, Lawyer Journal, Vol. 22, No. 1.
 Forstel, Herbert N. (2005), Freedom of Information and Right to Know, USA: greenwood press.
 Jackson, M (2003), Practical Guide to Protecting Confidential Business Information, England: Law Book Company.
 Wipo, Understanding copy right, wipo pub, 2008.
 The Honourable Julie A. Thorburn, Keith G. Fairbairn (1998), Law of Confidential Business Information, Law book, Canada.