رهن و وثیقه اسناد براتی در حقوق ایران و انگلیس

نویسنده

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

چکیده

  یکی از ابزارهای معاملاتی در عرصه تجارت، اسناد تجاری به معنی خاص یا اسناد براتی است. این اسناد که نوعی مال محسوب می شوند کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال می توان آن ها را وسیله یا وثیقه پرداخت یک دین قرار داد. با وجود این، همواره این سؤال مطرح بوده است که آیا می توان مطابق مقررات قانون مدنی این اسناد را در رهن یا وثیقه طلبکار قرار داد؟ رهن اسناد مورد بحث از آن جهت که تعریف عین معین واجد ارزش ذاتی بر آن ها صادق نیست همواره محل تردید و نزاع حقوقدانان بوده است. بعضی رهن آن ها را مطلقاً پذیرفته و برخی نپذیرفته اند. عده ای هم رهن این اسناد را با توجه به بی­نام یا بانام بودن آن ها مورد بحث قرار داده اند. از طرفی بیشتر صاحب نظران حقوقی وثیقه این اسناد را در قالب عقد رهن تحلیل کرده و تفاوتی بین وثیقه و رهن آن ها قائل نشده­اند؛ در حالی که به نظر می رسد وثیقه دارای معنی عام است و رهن، نوع خاصی از آن و تحت مقررات قانون مدنی محسوب می شود. بنابراین هر رهنی وثیقه است اما هر وثیقه ای را نمی توان رهن دانست. در حقوق انگلیس نیز این دو عنوان از یکدیگر مجزا و دارای مقررات جداگانه ای هستند.

  در این مقاله به بررسی امکان قانونی رهن و وثیقه اسناد براتی در حقوق ایران و انگلیس پرداخته می شود. نتیجه کلی تحقیق بیانگر آن است که اسناد براتی یعنی برات، سفته و چک به عنوان نوعی مال اعتباری، منقول و در حکم عین معین با قابلیت قانونی انتقال و قبض، قابل رهن گذاری و وثیقه می باشند. در حقوق انگلیس نیز این قابلیت پذیرفته شده است و تفاوتی در این مورد بین حقوق ایران و انگلیس وجود ندارد اگرچه احکام رهن در حقوق دو کشورکاملاً مشابه و یکسان نیستند.

کلیدواژه‌ها


- Bradgate, R. & white, F. & Fennell, S., 2002, Commercial Law, New York: Oxford. 2- Bradgate, R. & white, F., 2007, Commercial Law, Great Britain: Ashford Color Press. 3- http://www.opsi.gov.uk, 2011. 4- http://www.paclii.org/vu/legis/vu-uk, 2011. 5- Keenan, Denis & Riches, Sarah, 2002, Business Law, Great Britain: Longman.
6- Kenneth, Smith & Keenan, Denis, 2001, English Law, London: Longman. 7- Lowe, Robert, 1973, Commercial Law, London: Sweet & Maxwell. 8- Mann, Richard A., 1998, Essential of Business Law, United States Of America: Thomson Publishing Company. 9- Panesar, Sukhninder, 2001, General Principle of Property Law, Great Britain: Longman. 10- Walker, David M., 1980, The Oxford Companion to Law, New York: Oxford University Press.