بررسی تطبیقی کمیسیون اصل نود و نهاد آمبودزمان (نهاد بازرسی و نظارت)

نویسنده

دانشگاه تهران

چکیده

  امروزه نظارت و کنترل نقش برجسته و غیرقابل وصفی در توسعه و پیشرفت کشورهای جهان یافته است. یکی از نهادهای ناظر در نظام حقوقی کشورمان، کمیسیون اصل نود قانون اساسی است که تحت نظر مجلس شورای اسلامی به «شکایات مردم علیه طرز کار قوای سه­گانه» رسیدگی می­کند. از طرفی در نظام­های حقوقی مختلف دنیا، یکی از مهم ترین سازکارهای نظارت و کنترل، تحت عنوان نهاد آمبودزمان به چشم می­خورد که معمولاً در تعامل با پارلمان، به شکایات شهروندان علیه نهادهای عمومی و دولتی به شکل غیرقضایی رسیدگی می­کنند. با توجه به شباهت­هایی که در صلاحیت­های کمیسیون و نهاد آمبودزمان به چشم می­خورد، آیا می­توان کمیسیون مزبور را به عنوان یک آمبودزمان پارلمانی در نظام حقوقی کشورمان پذیرفت؟ باتوجه به این مهم، مقال حاضر با تعمق در ساختار و کارکردهای دو نهاد مزبور، شباهت ها و تفاوت های ساختاری و کارکردی آن دو را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


- Ayeni, victor, Reaf, Linda, Thomas, Hayden (2000), strengthening ombudsman and human rights, London, UK, Commonwealth secretariance Marlborough house. 2- Buck, Trevor, Kirkham, Richard, Thompson, Brain (2011), The ombudsman enterprise and administrative justice, UK, Ashgate. 3- Gregory, Roy, Giddings, Philip (2000), Righting wrong, the ombudsman in six continent, Belgium, International institute of administrative sciences. 4- kuchko-standlmayer(ed), Gabriale (2008), European ombudsmaninstitution, Austria, springing Wien new york. 5- Pegram, Thomas (2007),«In defense of citizens: The human rights
ombudsman in latin American», Department of politics and
international relations, Nuffield College, university of oxford. 6- Reaf, Linda C. (1999), The international ombudsman anthology, international ombudsman institute, Amsterdam, Netherland. 7- Soderman, jocab (2004), «How to be a good ombudsman»,
international ombudsman institute, Madrid, Spain, Conference of European Ombudsmen. 8- Volio, Gonzalez, Lorena, (2003),«The institution of ombudsman,
the Latin American experience», Inter-American Institute of
Human Rights, Costa Rica, University of La Salle. 9- ziegenfuss, James t, o,rouke, Jr.particia (2011), The ombudsman handbook: designing and managing an effective problem-solving,
USA, McFarland company.