جهانشمولی و نسبی گرایی حقوق بشر در رویکرد و رویه ی دولت های اسلامی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان

چکیده

در خصوص قلمرو حقوق بشر دو رهیافت کلان در حقوق بین الملل وجود دارد. رهیافت نخست به سبب فطرت و حیثیت یکسان و کرامت ذاتی انسان ها، قائل به جهان شمولی حقوق بشر است. در مقابل، رهیافت دوم با تأکید بر لحاظ نمودن تفاوت های مذهبی، قومیتی و فرهنگی در وضع قواعد حقوق بشر، معتقد به نسبی گرایی حقوق بشر است. در این میان، رهیافت اسلامی حقوق بشر، نظر به دعوت عام اسلام خطاب به کلیه­ی انسان­ها و محوریت فطرت و طبیعت انسانی در وضع قواعد، حکایت از جهان­شمولی دارد و ملیت‏ها و قومیت ها در این برداشت صرفاً طریقی برای بازشناسی افراد از یکدیگر بوده و موضوعیت ندارند. با این وجود دولت­های اسلامی در عرصه بین المللی به رغم جهان­بینی اسلامی با رهیافت نسبی­گرایی حقوق بشر همسو گردیده­اند. مقاله­ی حاضر رویه دولت ها اسلامی را در تطابق با رویکرد اسلامی ارزیابی می نماید.

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Calibri","sans-serif"
mso-bidi-font-family:Arial

کلیدواژه‌ها


id=233668 (1390).‬‬ ‫‪Abdullahi, A. An-Na’im, (2001), Human Rights in the Arab World: A Regional‬‬ ‫‪Perspective, Human Rights Quarterly, Vol. 23, Pp. 701-732.‬‬
Arzt, Donna E., (1990), The Application of International Human Rights Law in Islamic States, Human Rights Quarterly, Vol. 12, Pp. 202-230.
Bayefsky, Anne F., (1996), Cultural Sovereignty, Relativism and the International Human Rights: New Excuses for Old Strategies, Ratio Juris, Vol. 9, No. 1, Pp. 42-59.
Bielefeldt, Heiner, (1995), Muslim Voices in the Human Rights Debate, Human Rights Quarterly, Vol. 17, Pp. 587-617.
Cerna, Christian M., (1994), Universality of Human Rights and Cultural Diversity: Implementation of Human Rights in Different Socio-Cultural Context, Human Rights Quarterly, Vol. 16, Pp. 740-752.
Charte of the United Nations, Adopted 26 June 1945, Art. 1. Convention to Elliminate all Forms of Discrimination against women, 18 Dec. 1979, Art.
15. Dellavalle, Sergio, (2010), Beyond Particularism: Remarks on Some Resent
Approaches to the Idea of a Universal Political and Legal Order, The European Journal of International Law, Vol. 21, No. 3, Pp. 765-789. Donnelly, Jack, (May 2007), The Relative Universality of Human Rights, Human Rights Quarterly, Vol. 29, No. 2, Pp. 281-306. European Convention on Human Rights, adopted 4 Nov. 1950, Art. 1. Internatinal Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, Adopted 16 Dec. 1966. Perry, Michael J., (1997), Are Human Rights Universal? The Relativist Challenge and Related Matters, Human Rights Quarterly, Vol. 19, Pp. 461-509. Shestack, Jerome J., (1998), The Philosophic Foundations of Human Rights, Human Rights Quarterly, Vol. 20, Pp. 201-234.
Skorupski, John, (2010), Human Rights, in Besson, Samantha and John Tasioulas, The Philosophy of International Law, First Published, Oxford University Press, Pp. 357373.
UNESCO convention on cultural expression - 2005. Universal Declaration of Human Rights, Adopted 10 Dec. 1948, G.A. Res. 217A (III). Universal Declaration on Cultural Diversity, Adopted by the General Conference of the
UNESCO at its thirty-first session on 2 November 2001. Vienna Declaration and Programme of Action of 25 June 1993. Zemanek, Karl, (2000), New Trends in the Enforcement of Erga Omnes
Obligatios, Max Planck Yearbook of United Nations Law, No. 4, Pp. 1-52.