بررسی حقوقی ضابطه‌ی اصالت آثار ادبی و هنری (همراه با نقد رأی دادگاه شعبه 1083 دادگاه عمومی کیفری تهران)

نویسنده

پردیس فارابی، دانشگاه تهران

چکیده

 مهم‌ترین شرط حمایت قانونی از آثار ادبی و هنری، داشتن اصالت است. هنگام بررسی اصالت آثار ادبی و هنری، باید به تفاوت اصالت با تازگی و کیفیت اثر توجه کرد. پرسش اصلی این پژوهش این است که مفهوم اصالت در آثار ادبی هنری و تمایز آن از مفاهیم مشابه چیست؟ در این پژوهش، پس از بررسی مفهوم اصالت، انواع آن و جدا سازی آن از مفاهیم مشابه، ضابطه‌ی اصالت را در حقوق کشورهای دیگر و معاهدات بین‏المللی‏ (کنوانسیون برن، کنوانسیون رم، موافقت‌نامه‌ی تریپس و عهدنامه‌ی کپی رایت سازمان جهانی مالکیت فکری) بررسی می‌کنیم. عدم شناخت دقیق مفهوم اصالت و عدم تمایز میان این مفهوم با تازگی و کیفیت اثر، به صدور آراء ناموجه از سوی برخی محاکم انجامیده است که در این مقاله به یکی از آنها، یعنی شکایت آقای (ش.ط) (نویسنده‌ی کتاب یوسف صدیق) علیه آقای (ف.س)، نویسنده و کارگردان سریال یوسف پیامبر(ع) که در سال 1387 و به اتهام سرقت ادبی صورت گرفت، می‏پردازیم و آن را مورد نقد قرار می دهیم.      
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt
mso-para-margin:0in
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Calibri","sans-serif"
mso-bidi-font-family:Arial}

کلیدواژه‌ها


- Bertand, Andre, (1999), Le droit d auteur et les droits voisins, 2eme.ed, Dalloz, Paris.‬‬ ‫‪- Bruce A.Lehman, (1995), Intellectual property and National Information‬‬ ‫‪Infrastructure.‬‬ ‫‪- Cass.Civ (2 May 1989), in Michel vivant, les grandes arrest de la proprite intellecualle,‬‬ ‫‪Dalloz (2003).‬
- Computer and science and Telecommunications Board (CSTB), (2002), Washington National ACADEMY press. - Council Directive 91/250/EEC of 14 May 1991 on the Legal Protection OF Computer Programs. At: http://europa.eu/legislation_summaries/other/l26027_en.htm. - Davies, Gillian, (2002), copyright and the public interest, London, sweet & Maxwell. - Desbois, Henri, (1978), Le droit d auteur en France, 3 eme. Ed., paris, Dalloz. - Directive 2001/29/EC of the European Parliament and of the Council of 22 May 2002 on the Harmonization of Certain Aspects of Copyright and Related Rights in the Information Society. At: http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_Doc?smartapi!celexapi!prod!CELEX num Doc&numdoc=32001L0029&model=guichett&lg=en.
-Directive 96/9/ EC OF the European Parliament and of the Council of 11 March 1996 on the
Legal Protection of Databases. At: http://europa.eu/legislation_ summaries/internal_ market/ businesses/intellectual_ property/l26028_en.htm. - Gautier, Pierre Yves, (1999), propriete litteraire et artistique, 3eme. Ed., Paris, puf. - Hart, Tina & Linda Fazzani, (2004), Intellectual property Law, Palgrave. - http://badafshan.com/index.php/news/1388-11-03-14-47-05/1046-1389-03-12-17-4608.html - http://www.cinemaema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-26-pid-2848.htm - Kerever, Andre, (1996), jurisprudence, RIDA, n.169, Paris, pp.215-252. - Lucas, Andre and Henri-Jacques, (2001), Traite de propriete litteraire et artistique, Litec. - Pobert Schuman, (1998), Creation dun produit Multimedia: Negotioation des Droits Propriete Intellectuelle centre D Etudes Europeannes. - Steawel, A., (2006), Le droit dauterur, Bruxelles Bruylant. - Walravense, Nadia, (1996), Revue unternationale de droit dauteur (RIDA). - Wilson, Caroline, (2003), Intellctual property law, London, sweet & Maxwell