دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Untitleپیرایش قوانین منسوخ از مجموعه های رسمی (قانونی)؛ ضرورت شناسایی قوانین منسوخ و تصریح به نسخ آن ها در قوانین مصوب1114703438FAمرتضی قاسم زادهدانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article19700101No Abstractنداردhttps://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703438_a97984cbec00290dbf2718683737dee9.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Different fingers or draw blood money«تفاوت یا تساوی دیه انگشتان» پژوهشی در مبانی فقهی ماده 641 قانون مجازات اسلامی مصوّب 13921538703439FAعباسعلی سلطانیدانشگاه فردوسی مشهدعلی محمدیاندانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101eslahat maghale: The total compensation cut fingers, both hands or feet, complete with human blood But if you cut off some fingers, the other fingers, each finger portion is equal to or greater share of the opaque finger. Different fingers or draw blood money The two major views on the question of Imami jurisprudence has emerged. Most scholars believe the theory are equal. The full blood tithe money for each finger are placed. In contrast, a group of distinguished scholars detail the theory becomes entitled to a share in the fingers have different blood. For his thumb, third money, and the other four fingers of the other two-thirds have been fixed.دیه قطع مجموع انگشتان، اعم از دست یا پا، برابر با دیه کامل انسان است؛ امّا اگر برخی انگشتها قطع گردد، آیا هر انگشت سهم مساوی با دیگر انگشتان دارد، یا انگشت ابهام سهم بیشتری دارد؟در پاسخ به سؤال مزبور دو دیدگاه عمده در فقه امامیه پدیدار گشته است. بیشتر فقهاء بلکه مشهور ایشان قائل به نظریه تساوی گردیده اند؛ یعنی دیه هر انگشت را عشر دیه کامل قرار داده اند؛ در مقابل گروهی از فقهاء قائل به نظریه تفضیل گشته و سهم انگشتان را در استحقاق دیه متفاوت دانسته اند. ایشان برای انگشت ابهام(شست) ثلث دیه، و برای چهار انگشت دیگر دو ثلث دیگر را ثابت دانسته اند. نظریه تفضیل اقبال آیت الله خویی و فقهای منتسب به مدرسه فقهی ایشان(مکتب نجف) را به همراه داشته است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز در مادهی 641 از دیدگاه قائلین به تساوی تبعیت کرده و در این زمینه چنین مقرر داشته است: «دیه هریک از انگشتان اصلی دست، یک دهم دیه کامل است». نوشتار حاضر با ارزیابی دیدگاه طرفین و ادله ای که بدان استنادکرده اند، چنین نتیجه گیری نموده است که دیدگاه قائلین به تفضیل از قوّت و استحکام بیشتری برخوردار بوده، و آنچه از بازخوانی ادله استظهار می شود این است که باید در استحقاق دیه بین انگشت ابهام و سایر انگشتان قائل به تفاوت گردید.https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703439_683937761308dd21e709c861874e28c2.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Ratification of International Judicial Agreement in Iran Problems and Solutionsتصویب موافقت نامه های همکاریهای قضایی بین المللی؛ مشکلات و راه حل ها3974703440FAمحمدجواد شریعت باقریدانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article19700101 Domestic courts of every country need to interact and cooperate with foreign courts to deal with cases in connection with the legal and judicial system of a foreign state such as extradition, transfer of prisoners, investigation of accused or hearing the witnesses who may be reside in the territory of a foreign state.
However, achievement this goal often requires to have a special Act which assures the reciprocity action of every state. Therefore, the best way is to provide for the agreements of legal and judicial assistance between states. These agreements, bilaterally or multilaterally, oblige the states to cooperate with each other.
In Iran, before the Islamic Revolution, a total of five agreements have been signed mainly with neighboring states. Now, this number has increased to 45 and a total of 110 different agreements are currently under discussion.
In this situation, approving of these agreements has been systematically denied by the Guardian Council of the Constitution. In contrast, the Expediency Council systematically approves these agreements. But such a cycle would not supportable and therefore, a solution should be found.
This study suggests some legal solutions and General Policies which helps the Guardian Council to confirm the agreements relating to the international judicial and legal assistance. از سال 1378 تاکنون 45 موافقت نامه همکاری قضایی بین المللی در زمینه های استرداد مجرمان، انتقال محکومان به حبس و سایر شیوه های معاضدت های قضایی کیفری و حقوقی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. اما این موافقت نامه ها نوعاً مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به دلیل اصرار مجلس بر مصوبه خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و نهایتاً نیز همگی آنها در آن مجمع به تصویب رسیده اند.
چنین چرخه ای، هر چند قانونی تلقی می شود، امّا تکرار آن قابل دفاع نیست. زیرا امر استثنایی را به قاعده تبدیل می کند. افزون بر این، تاکنون دلایل شورای نگهبان در ردّ این موافقت نامه ها مورد نقد و ارزیابی قرار نگرفته است.
مقاله حاضر در پی آن است که راهکارهای نقضی و حلی ارائه نماید تا شورای نگهبان بتواند به استناد آن ها موافقت نامه ها را تأئید کند.https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703440_13264dcba5cb0baf6e7b1fbaeda34e32.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318The Impact of Public Opinion on the Free Trade System: A Case Study of the Agreement on Sanitary and Phytosanitary Measuresنقش افکار عمومی در اعمال قواعد موافقتنامهی اعمال اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی7598703441FAعبدالحسین شیرویپردیس فارابی، دانشگاه تهراناعظم انصاریدانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1994-6130Journal Article19700101The free trade system is going to reduce the tariffs and remove the non-tariffs barriers that WTO undertakes to do them. Some imported products have problems with regard to safety and health and importing countries are concerned that the entrance of such products to their territories will danger public health. These concerns may be as result of public opinion and concerns that may have a scientific basis or not. Under some conditions, "The Agreement on Sanitary and Phytosanitary Measures" permits the Members to prevent the importation of the products that are dangerous to the public health and safety. This essay seeks to examine to what extent can the Members' public opinion about health and safety of imported products be a reason for taking restrictive-free trade sanitary and phytosanitary Measures? The careful survey of the above-mentioned Agreement shows that there is considerable scope for the Members to rely on the non-scientific evidence such as public opinion to take measures for protecting the life and health of humans and environment.نظام تجارت آزاد به دنبال کاهش تعرفهها و رفع موانع غیر تعرفهای است که سازمان تجارت جهانی متکفل آن است. برخی از کالاهای وارداتی از جهت ایمنی و سلامت مشکل دارند و کشورهای واردکننده نگران هستند که ورود این نوع کالاها به سرزمین آنها سلامت و بهداشت عمومی را به خطر اندازد. گاهی نگرانی از سلامتی و ایمنی کالاهای وارداتی ناشی از افکار عمومی و نگرانیهای جمعی میباشد که ممکن است پایه و اساس علمی داشته یا نداشته باشد. «موافقتنامهی اعمال اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی» به کشورهای عضو این امکان را میدهد که تحت شرایطی از ورود کالاهایی که برای سلامتی، ایمنی و بهداشت عمومی مخاطره آمیز هستند جلوگیری کنند. این مقاله در صدد است بررسی نماید که تا چه اندازه نگرانی افکار عمومی یک کشور نسبت به سلامتی و ایمنی محصولات وارداتی میتواند محملی برای اتخاذ اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهیِ محدودکنندهی تجارت آزاد باشد؟ بررسی دقیق مقررات موافقتنامهی مزبور نشان میدهد که فضای قابل ملاحظهای برای کشورهای عضو وجود دارد تا به دلایل غیرعلمی همچون افکار عمومی استناد کرده و اقداماتی را به منظور حفاظت از حیات و سلامتی انسانها و محیط زیست اتخاذ نمایند.https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703441_a2af2fef6a765cf0c981d02b3c40cb4f.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Scope of Legislation and Role of Custom in Islamic lawگستره شریعت و نقش عرف در حقوق اسلامی99124703442FAمحمد حسین فضائلیدانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article19700101Ahl al bayt jurisprudence is a text-based collection. A text which extracted from legal resources and references with juriscosult try and innovation and indicates God's legal will. It is in the scope of methodology of Ijtihad (independent judgment) and the use of methodological reason. By arguing on several God's attributes, it answers the problems in human needs in every circumstances .As with exploitation of custom status in role of “limitative prestige”, it is a dynamic treasure and it can solve problem of time requirements. Competing views which encounter to destitution of revealed resources, has restored legal shortcomings with legitimating to custom.
This article consider abovementioned basis of difference in philosophic and theological defaults. Since these defaults are different, we encounter to different law references.
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"
mso-bidi-font-family:"B Zar"}فقه اهل بیت (ع) یک مجموعه متن محور است. متنی که با تلاش و اجتهاد «فقیه» از منابع و مستندات شرعی استخراج گردیده و از اراده تشریعی خدای متعال حکایت می کند و در پرتو متد اجتهاد، بهره گیری روش مند از عقل، استناد به برخی صفات الهی استدلال به اصل سعادت اخروی از گستره ای برخوردار می باشدکه نیازهای انسان را در تمامی شئون اجتماعی پاسخ می دهد. همچنان که با بهره گیری از جایگاه عرف در نقش «حیثیت تقییدیه»،گنجینه ایی پویا بوده و به حل مشکلات مقتضیات زمان قادر می باشد. دیدگاه رقیب که با فقر منابع وحیانی روبرو است کاستی های قانونی را با مشروعیت بخشیدن به عرف ترمیم نموده است. این مقاله به بررسی تفاوت مزبور بر اساس اختلاف درپیش فرض های فلسفی وکلامی می پردازد. و از آنجائی که این پیش فرض ها متفاوت می باشند با منابع حقوقی متفاوتی نیز روبرو هستیم.
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"}https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703442_d94161ae2177900c0c0164ee1f457617.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Judicial Review to the Administrative Appointments by Administrative Justice Courtنظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر انتصابهای اداری125144703443FAعلی محمد فلاح زادهدانشگاه علامه طباطبایی (ره)مرتضی نجابت خواهدانشگاه مازندرانJournal Article19700101 Administrative appointments are internal decisions which normally have legal effect, Administrative measures are so differents, but how dose not refer to citizens. In some legal systems internal decisions are not subject to judicial review. This article proves that Administrative Justice Court has jurisdiction to administrative appointment, but given that this is not general decision which can n ot be Complain in Plenier Assembly. An administrative authority can not give a general effect to administrative appointments. Investigation into the legality of administrative appointments relates to the branchs of A.C.J. It requires adopt a new approach to Concept of beneficary, so reasonable interest criteria rather than other criteria ./* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Calibri","sans-serif"
mso-bidi-font-family:Arial
انتصابهای اداری تصمیمات درون سازمانی همراه با اثر حقوقی هستند و به جهت داشتن اثر حقوقی از اقدامات اداری متمایز میشوند. در برخی از نظامهای حقوقی، اعمال درونی اداره و یا اعمالی که اثر حقوقی ندارند مشمول نظارت قضایی نیستند. این نوشتار تأکید دارد که نظارت قضایی بر انتصاب های اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، اما به دلیل اینکه این تصمیمات، نوعی و کلی نیستند، قابلیت طرح در هیأت عمومی دیوان را ندارند. مقام اداری حق ندارد به انتصاب اداری که تصمیم موردی است اثر کلی و نوعی بدهد و این امر مجوز طرح آن ها در هیأت عمومی نیست. رسیدگی به قانونی بودن انتصاب های اداری در شعب دیوان، مستلزم رهیافتی نو به مقوله ی «ذینفع بودن» است. در این خصوص معیار «احتمال عقلایی نفع» به جای معیار «نفع مستقیم» ظرفیت نویی پدید میآورد. همچنین تضاد میان حاکمیت قانون و آزادی عمل اداره با محدود بودن نظارت قضایی دیوان عدالت اداری به آیین و شیوه ی انتصاب و معیارهای عینی قانونی متعادل می شود.https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703443_bd156de66211d9a7ba178bcec64447e4.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Theoretical and Practical Achievements of Developmental Criminologyدستاوردهای نظری و عملی جرم شناسی رشد مدار145168703444FAفرید محسنیدانشگاه علوم قضایی و خدمات اداریJournal Article19700101https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703444_3ba4dcd92688bbc58e8923c871212c93.pdfدانشگاه علوم قضائی و خدمات اداریفصلنامه دیدگاههای حقوق قضائی2252-0007196620230318Judicial Rule "The Judex Is Legal Guardian for Refuse and Its Use in the Family Law"بررسی قاعده ی قضایی «الحاکم ولی الممتنع» و کاربرد آن در حقوق خانواده169190703445FAابوالقاسم نقیبیدانشگاه شهید مطهریJournal Article19700101800x600
On the base of the provision of the judicial rule "The governor is legal guardian for refuse" if somebody refuses to respect peoples right, judge after obtaining the refusal, in order to prevent chaos and to preserve public regular and also to perform social justice, directly takes action.
The refusal will be obtained during trail procedure. So, this rule is a 'judicial rule. One of the results of performing rule by governor is family actions.
Important cases of performing this rule in family actions are:
Husband’s refusal of paying the maintenance in spite of his ability.
Husband’s refusal of divorcing wife in spite of disability of paying the cost of maintenance.
In long and sudden absence of missing person, his legal guardians refuse to divorce his wife.
Husband, refusal of divorce or withdrawal in illa and zihar.
Husband or wife, schoicing arbitrator in case of fearing separation.
Husband’s refusal of forgiving the remaining time in temporary marriage.
In these cases Judex can accomplish legal and religious duty of refuse owing to his jurisdiction. Legislator, in some articles of civil code for instance in article1129, recognized this rule to be enforced in the present law of country.
The rule of "The Judex is legal guardian for refuse" has accepted the governor interference in relation private relations. Due to this rule, if somebody doesn’t care about others rights, the governor of the Islamic society, with regard to jurisdiction is allowed to do his duties.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal"
mso-tstyle-rowband-size:0
mso-tstyle-colband-size:0
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-parent:""
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt
mso-para-margin:0cm
mso-para-margin-bottom:.0001pt
mso-pagination:widow-orphan
font-size:10.0pt
font-family:"Times New Roman","serif"
mso-bidi-font-family:"B Zar"}بر اساس مفاد قاعده « الحاکم ولی الممتنع» چنانکه شخصی از ادای حقوق دیگران امتناع ورزد حاکم پس از احراز امتناع به جهت جلوگیری از هرج و مرج و حفظ نظم عمومی و اجرای عدالت اجتماعی نسبت به ادای حقوق رأساً اقدام مینماید. امتناع در فرآیند دادرسی احراز میگردد. لذا قاعده الحاکم ولی الممتنع، قاعده قضایی بشمار میآید. یکی از رهیافتهای اجرای قاعده از ناحیه حاکم، دعاوی خانوادگی است . اهم موارد اجرای قاعده در دعاوی خانوادگی به شرح ذیل میباشد: 1- امتناع زوج از پرداخت نفقه با وجود توانایی در پرداخت 2- امتناع زوج از طلاق زوجه با وجود عجز از پرداخت نفقه 3- امتناع ولی غایب به غیبت طولانی و بیخبر شوهر از طلاق 4- امتناع زوج از طلاق یا رجوع در ایلاء و ظهار 5- امتناع زوج یا زوجه از انتخاب حَکَم در فرض بیم از جدایی زوجین در این موارد حاکم به جهت ولایت بر ممتنع تکلیف شرعی و قانونی او را بانجام رساند. قانونگذار در برخی مواد قانون مدنی از جمله در ماده 1129 اجرای این قاعده را در حقوق کنونی حاکم بر کشور، به رسمیت شناخته است .https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703445_0542645f252ef92f70f8eaf442bc24bf.pdf