@article { author = {Arab, Bahareh and Mousavi zadeh, Seyyed shahaboddin}, title = {The Role of Judiciary on Cultural components of Law-Abiding}, journal = {The Quarterly Journal of Judicial Law Views}, volume = {26}, number = {93}, pages = {237-255}, year = {2023}, publisher = {The University of Judicial Sciences and Administrative Services}, issn = {2252-0007}, eissn = {2980-9657}, doi = {}, abstract = {Based on evidence, Iran is not a law-abide society yet. By Law abiding, we mean elimination of arbitrary acting which depends on the behavior of law's followers. Followers' behavior brings up the concept of "social norm". Social norm, built by the culture of a society, contains three fundamental elements of "belief", "value" and "attitude­". Now the question is, what are the cultural components of law abiding and how can judges as a public official realize these components? The main assumption is that "belief in legitimacy", "belief in equality" and "positive attitude to the law" can Realize or impede law abiding in society and Judges can help achieve this by issuing fair and equitable verdicts. The analysis from library sources showed behavior of state affects the mentioned elements as citizen's act upon law usually when firstly; state's legitimacy be high from their point of view, secondly, when they can make sure that state behave equally with them and thirdly, when they consider law as effective so that they implement it passionately. The judiciary has the most share in citizens' law abidingness. Judges with their decisions can provide the most important cultural elements of law abidingness in the society.  }, keywords = {Equality,Sociology of Law,Positive attitude to law,Legitimacy,Social norm}, title_fa = {نقش قوه قضاییه در شکل گیری مؤلفه های فرهنگی قانون گرایی}, abstract_fa = {شواهد گوناگون، مؤید آن است که ایران هنوز جامعه­ای قانون­گرا نشده است. منظور از قانون­گرایی، »محو رفتار دلبخواهی» است که به تابعان بستگی دارد. رفتار تابعان، مفهوم «هنجار اجتماعی» را مطرح می­کند. هنجار اجتماعی را فرهنگ می­سازد که در بر دارنده سه مؤلفه اصلی «باور»، «ارزش» و «گرایش» است. حال پرسش آن است که مؤلفه­های فرهنگی قانون­گرایی کدام­اند و قضات چگونه می­توانند به عنوان یک مقام عمومی، آنها را تحقق ببخشند؟ مفروض اصلی نیز این است که «باور به مشروعیت»، «باور به برابری» و «گرایش مثبت به قانون» می­تواند موجد یا مانع قانون­گرایی در جامعه شود و قضات با صدور آرایی عادلانه و منصفانه می­توانند به تحقق این مهم کمک نمایند. تحلیل حاصل از منابع کتابخانه­ای نشان داد آن­چه در شکل­گیری این مؤلفه­ها تأثیرگذار است، رفتار دولت است. زیرا شهروندان زمانی به قانون عمل می­کنند که اولاً مشروعیت دولت از نظر آن­ها بالا باشد، ثانیاً یقین داشته باشند که دولت با آن­ها رفتار برابر دارد و ثالثاً قانون را به اندازه­ای مؤثر بدانند که با شوق و رغبت اجرا کنند. در این میان، قوه قضاییه سهم تعیین کننده­ای در میزان قانون­گرایی شهروندان دارد؛ زیرا قضات با تصمیمات خود می­توانند زمینه­های شکل­گیری مهم­ترین مؤلفه­های فرهنگی قانون­گرایی را در جامعه فراهم کنند.}, keywords_fa = {برابری,جامعه شناسی حقوق,گرایش مثبت به قانون,مشروعیت,هنجار اجتماعی}, url = {https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703665.html}, eprint = {https://jlviews.ujsas.ac.ir/article_703665_a6bc7f7c6ea6c26ea1b158d02e4bbd28.pdf} }